Většina závad plynových kotlů jsou drobné poruchy, které nevyžadují okamžitý havarijní zásah. Pokud nemá porucha zásadní vliv na provoz kotle a bezpečnost obyvatel, stačí si domluvit standardní návštěvu servisního technika. Vždy ale posouzení závažnosti poruchy konzultujte telefonicky.
Při běžném provozu v topné sezoně se můžete setkat i s dalšími typy závad.
Jedním z příkladů je zanesený výměník kotle. Důvodů zaneseného výměníku může být několik:
Zanesený výměník kotle může způsobit únik oxidu uhelnatého do místnosti a v krajním případě může způsobit i smrt. Nové spotřebiče mají bez výjimky pojistku, která v případě, že spaliny odcházejí do místnosti, odstaví spotřebič z provozu. Takže kotel „pouze“ nefunguje.
Míra zanesení výměníku také výrazně snižuje účinnost kotle a zvyšuje spotřebu, tedy i náklady na topení o 10–50 %. Pokud je výměník zanesený, nevytváří se ve spalovací komoře dostatečný podtlak a přichází do ní méně vzduchu než je třeba pro dokonalé spálení paliva. Výsledkem je zhoršení spalování a tomu odpovídající zvýšení množství plynu potřebného pro získání požadovaného množství tepla.
Závady a havárie plynových kotlů jsou nepříjemnou záležitostí zvláště v chladném období, kdy na provozu plynového kotle a vytápění závisí obyvatelnost vytápěného objektu. Těmto závadám lze předcházet pravidelným servisem především v období, kdy plynový kotel není v provozu a vytíženost servisních organizací je nižší (březen–srpen).